Toate informațiile pentru tine

Începe aici

1. Cine e responsabil pentru deșeuri la Cluj?

Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ECO-Metropolitan (ADI) monitorizează tot sistemul gestiunii deșeurilor și colaborează cu Primăriile și Supercom. 

ADI deleagă prin contract serviciul de curățenie al localității unei companii de salubritate. Din Februarie 2023, aceasta companie este Supercom. Până acum, operatorii de salubritate, așa-zisa „firma care ia gunoiul”, erau Rosal, Brantner, StrictPrest, RDE etc. Odată cu venirea Supercom, toți aceștia sunt înlocuiți cu SUPERCOM.

Compania SUPERCOM a preluat serviciul de salubritate a județului Cluj pentru o durata de 10 ani (2022 – 2032). În orașul Cluj-Napoca și Florești activitatea lor începe oficial în 28 ianuarie 2023.

2. Cine are atribuții de supervizare și sprijin?

Actorii principali din peisajul gestiunii deșeurilor: ADI, Primăria, Supercom, Consiliul Județean. RADP și Garda de Mediu au atribuții de supervizare si sprijin.

3. Cine este Supercom?

Supercom este o firmă care oferă servicii de salubrizare. Mai multe detalii, aici https://www.supercom.ro.

Firma este deținută de Ilie Ciuclea (https://ro.wikipedia.org/wiki/Ilie_Ciuclea).

4. Cum ar trebui să decurgă procesul de gestiune al deșeurilor în ceea ce privește populația?
În TEORIE,

  1. Fiecare gospodărie/ administrație bloc/ firma va face un contract individual cu firma de salubritate
  2. Odată semnat, clientul va primi tomberoanele pentru colectarea selectivă 
  3. Mașina companiei de salubritate va ridica și cântări deșeurile 
  4. Fiecare client va fi facturat pentru cantitatea de deșeuri ridicată. 

Până aici, sistemul pare unul echitabil și aliniat dezideratelor naționale și europene – poluatorul plătește. Prin acest sistem se încurajează colectarea selectivă și reducerea cantității de deșeuri: „Dacă produci mai puține deșeuri, ai mai puțin la cântar, facturăm mai puțin”.
ÎN REALITATE, va fi o implementare treptată și complicată.

Cum ar trebui să fie?

Cum ar trebui să decurgă procesul de gestiune al deșeurilor în ceea ce privește populația?

  1. Fiecare gospodărie/ administrație bloc/ firmă trebuie să facă un contract individual cu firma de salubritate. 
    Încheie-ți contractul AICI.
  2. Odată semnat, clientul trebuie să primească tomberoanele pentru colectarea separată 
  3. Mașina companiei de salubritate trebuie să ridice și să cântărească deșeurile 
  4. Fiecare client trebuie să fie facturat pentru cantitatea de deșeuri ridicată

Ce se schimbă, în Teorie și Practică

  1. Cine îți dă factura (Practică)

Toate companiile de salubritate de acum vor fi înlocuite cu Supercom. Contractul Supercom a fost acordat pentru 10 ani, de la data începerii activității în fiecare localitate.

  1. Dotare mai bună cu containere/pubele (Teorie)

Punctele gospodărești și casele vor fi dotate cu containere pentru 4 fracții: plastic/metal, sticlă, hârtie, menajer (și la casă și la bloc). Teoretic, 80% din pubelele necesare trebuie distribuite până la data oficială a începerii activității (în Cluj Napoca și Florești – 28.01.2023).

La casă, cel mai probabil vei primi un container pentru menajer și saci colorați pentru reciclabile. La bloc ar trebui să fie cele 4 containere separate, așezate la punctul de colectare.

  1. Modul de calcul al tarifului (Teorie)

Se va aplica principiul „Plătești cât arunci” (pay as you throw). 

În teorie, tariful va fi calculat per kg, în funcție de localitate și de tipul de deșeu:

Exemplu: în Bonțida Lot 1- rural va costa 0,57 RON kg de reciclabile și 0,49 RON/kg pentru menajer, 0,20 RON/kg pentru deșeuri de construcții.

Dar în PRACTICĂ, nu e garantată aplicarea acestei schimbări și nu putem ști nici când se va aplica principiul „Plătești cât arunci”. Ne așteptăm ca în primele luni să plătim mai mult, dar nu prin cântărire individuală. Cel mai probabil se va întâmpla astfel: (exemplul dat este pentru orașul Cluj-Napoca):

În PRACTICĂ, se vor colecta lunar 12000 de tone în tot orașul, pentru un număr de locuitori de 327.000 (număr conform caietului de sarcini) și se va factura aprox 37 Kg/pers din gospodărie. (Experții în deșeuri spun că normal ar fi ca media să fie 20 kg/pers). Pentru o familie de 3 persoane, se va plăt deci 37kg x 0.5 RON x 3 pers = 55.5 RON. Deci, vom plăti cât aruncă orașul, nu cât aruncăm fiecare. 

Operatorul de salubritate are acum probleme legate de sistemul de cântărire și cu sistemul de centralizare a datelor, care stă la baza facturării individuale. De aici vine și imposibilitatea facturării pe cantitatea efectivă de deșeuri produsă. Pentru asta, ar trebui montate chip-uri de identificare pe pubele, sub forma de RFID, conectate la sistemul lor de date.

  1. Mașinile de gunoi vor trebui dotate cu cântare funcționale (TEORIE)

În PRACTICĂ, este neclar de când se vor produce aceste schimbări. Teoretic, la Cluj Napoca și Florești, începând cu data de 28 ianuarie 2023. Practic, probabil când va exista suficientă presiune din partea cetățenilor.

Din păcate, în practică, noul sistem de management al deșeurilor nu doar ca nu rezolvă problemele existente, ci pare chiar să creeze noi dificultăți și obstacole în vederea unui comportament sustenabil și asumat.

Un exemplu clar e că acum costul reciclabilelor e mai mare decât prețul rezidualului, ceea ce contravine flagrant normelor europene.

Nu e cum trebuie?

Ce poți face dacă procesul de gestiune al deșeurilor nu merge cum ar trebui? Despre cum ar trebui, citește AICI

  1. Nu reușești să închei contractul cu Supercom? Ai nelămuriri privind contractul?
    Sună la Supercom (contacte Supercom, AICI)
    Fără un contract, operatorul nu îți va ridica deșeurile. 
  2. Nu primești tomberoanele pentru colectarea separată? 
    Sună la Supercom (contacte Supercom, AICI)
    Fără tomberoanele dedicate, dotate cu chip, operatorul nu va reuși să-și îndeplinească obligațiile contractuale. 
  3. Mașina companiei de salubritate nu ridică deșeurile?
    Sună la Supercom (contacte Supercom, AICI), sau 

    Sesizează autoritățile competente (toate contactele, AICI)
    -Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ECO-Metropolitan (contacte, AICI)
    -Primăria Cluj-Napoca (contacte, AICI)
    -Consiliul Județean Cluj (contacte, AICI)
    -RADP (contacte, AICI)
    -Garda de Mediu Cluj (contacte, AICI)
  4. Nu ești mulțumit pentru modul în care ești facturat pentru cantitatea de deșeuri ridicată?
    Sună la Supercom (contacte Supercom, AICI), sau 

    Sesizează autoritățile competente (toate contactele, AICI)
    -Asociația de Dezvoltare Intercomunitară ECO-Metropolitan (contacte, AICI)
    -Primăria Cluj-Napoca (contacte, AICI)
    -Consiliul Județean Cluj (contacte, AICI)
    -RADP (contacte, AICI)
    -Garda de Mediu Cluj (contacte, AICI)

Drepturile și obligațiile tale

Ce drepturi îți oferă noul tău contract de salubrizare?

  1. Să primești tomberoane pentru colectarea separată

Dacă asta nu se întâmplă, solicită Supercom calendarul de distribuție și Primăriei sancționarea operatorului. Dacă nu răspunde sau nu îndeplinește obligația asumată, vezi AICI.

  1. Să fii tarifat în funcție de cât gunoi produci

Dacă asta nu se întâmplă, solicită Supercom o explicație a procedurii de calcul al tarifelor și Primăriei să urgenteze aplicarea principiului „plătești cât arunci”. Cuplat cu un sistem funcțional de gestionat deșeurile, acest principiu îți va reduce în timp costurile cu gunoiul. Ai AICI detaliile pentru sesizări.

  1. Să fii informat despre programul de colectare din zona ta
    Dacă asta nu se întâmplă, solicită Supercom informațiile, AICI
  2. Să beneficiezi de campanii de colectare specifice pe an. Acestea trebuie să fie gratuite, pentru deșeuri mari și din construcții. Solicită-le Supercomului, AICI.

Ce obligații are cetățeanul?

Conform legislației în vigoare, este obligatoriu să ai contract cu operatorul de salubritate și să colectezi separat. 

De asemenea, cetățeanul trebuie să asigure accesul utilajelor de colectare a deşeurilor la punctele de colectare.

Cine are atribuții de monitorizare? 

Dacă nu-ți îndeplinește obligațiile,  Primăria te va amenda, prin acțiunea Poliției Locale. 

In situațiile în care se întâmplă acest lucru, vei primi o atenționare scrisă (la prima abatere), se va refuza golirea recipientului și se va înștiința Autoritatea contractantă (la a doua abatere). 

Abaterile repetate se sancționează în conformitate cu Regulamentul de salubrizare.

La bloc – dacă colectarea nu se face conform contractului, salubristul poate să nu-ți ridice gunoiul. Operatorul trebuie să-ți comunice refuzul ridicării printr-un mesaj.

La casă – amenzile pot fi până la 15000 RON per persoană fizică, conform regulamentului local.

Ce poți face dacă nu-ți sunt respectate drepturile și dacă Supercom nu-și respectă obligațiile?

Sancționezi, faci sesizări și ceri Supercom și autorităților respectarea obligațiilor.

Cum faci asta? 

  • Verifici contractul cu Supercom pentru drepturile și obligațiile specifice. 
  • Apelezi la ADI, în mod oficial. În prezent nu pare să existe un canal de comunicare directă între Supercom, ADI, autorități locale și cetățeni. Și dincolo de dispeceratul Supercom, care are mai degrabă o funcție tehnică, cetățenilor nu le este comunicată o modalitate de feedback pentru serviciile de salubritate. Totuși, poți contacta Supercom și ADI, AICI. 

Noi recomandăm centralizarea solicitărilor cetățenilor legate de deșeuri la ADI (printr-un „hotline al deșeurilor”), iar de aici înaintarea spre soluționare Primăriei sau operatorului Supercom. Odată cu intrarea noului operator în acțiune, este esențial să se monitorizeze cât mai eficace și mai transparent problemele intervenite în comunitate.

Zece obligații ale operatorului de salubritate

Ce obligații are Operatorul de salubritate, adică Supercom

Supercom oferă servicii de salubritate, prin delegarea dată de administrația publică locală. 

Compania are responsabilitatea de a pune la dispoziția utilizatorilor infrastructura necesară colectării separate (tomberoane/ saci și informații despre colectarea separată), dar și să asigure colectarea și transportul deșeurilor pentru tratarea și depozitarea lor la CMID. Desigur, multe din aceste obligații depind și de existenta infrastructurii relevante. 

Obligațiile Operatorului includ:

1. Să informeze cetățeanul cu privire la:

  • Tarifele pentru deșeuri și modificarea lor (prin notificare atașată facturii și prin afișe)
  • Programul de colectare (frecvența, ziua de colectare, intervalul orar și modificări de program)
  • Modalitatea de colectare (prin inscripționarea pubelelor)
  • Cum se stabilește costul deșeurilor
  • Planul de investiții pentru îmbunătățirea sistemului de salubritate

*** dacă vă întrebați cine educă cetățeanul despre cum se colectează separat, e bine de știut că la nivel de județ, atât Supercom, cât și Consiliul Județean și ADI au obligația (permanentă) de a face campanii de informare și conștientizare. Acestea sunt prevederile din Planul județean Cluj de gestionare a deșeurilor (PJGD Cluj 2020-2025).

2. Să colecteze, respectând programul comunicat

  • Să cântărească la momentul ridicării lor și să emită bon de cântar 
  • Să colecteze în mod constant deșeurile de la gospodării și clienții Supercom, dar și pe baza unor campanii periodice (12 campanii anuale pentru deșeuri voluminoase și 12 pentru construcții)

3. Să asigure containere de colectare, dar și integritatea lor– adică să-ți ofere containere adecvate și să-ți înlocuiască containerele la cerere (în maximum 2 zile de la sesizare, prin constatarea avariilor la containere/pubele). 

4. Să sorteze deșeurile colectate în cadrul CMID (insistăm: la Cluj Napoca, asta nu se face mai deloc acum)

5. Să valorifice reciclabilele, pentru reducerea costurilor de gestionare a lor 

6.  Să depoziteze deșeurile conform procedurilor în vigoare (încă nu se respectă la Cluj normele de depozitare conformă – sortat și tratat, în groapa de gunoi de la CMID)

7. Să respecte indicatorii de performanță ai serviciului oferit și să îmbunătățească în mod continuu calitatea serviciilor prestate

8. Să asigure prestarea serviciului fără întrerupere, în parametrii de calitate și cantitate. Asta presupune și menținerea curățeniei la punctele de colectare. Orice întreruperi de serviciu trebuie anunțate. 

9.  Să înregistreze reclamaţiile şi sesizările utilizatorului și să răspundă în max. 30 de zile

10. Să țină și să ofere evidența cetățenilor cu și fără contract de salubritate, pentru ca Primăria să poată interveni prin instituirea de taxe speciale celor care n-au contracte.

Mituri urbane

Un mit urban deja prezent este că odată cu venirea Supercom, instalațiile de la CMID – Centrul de Management Integrat al Deșeurilor vor fi complet funcționale. Nu este deloc așa! Compania Supercom se ocupă cu colectarea deșeurilor, transportul și transferul lor spre CMID, dar are și rol de administrator al CMID pe o perioada de 10 ani. 

Consiliul Județean este proprietar al CMID, Supercom administrator.

CMID există pe hârtie de mult timp (din 2019) și ar fi trebuit să se dea deja integral în folosință, dar întârzierile continuă, fără ca noi cetățenii să știm ce se întâmplă acolo sau cum să sancționăm aceste neconformități. Pe banii noștri. 

Ce nu știm încă și urmează să aflăm?

Chiar și noi avem unele neclarități, pe care urmează să le lămurim în discuțiile cu administrația locală:

1. Explicație suplimentară privind tarifele: Cum se face ca plătești cât arunci, dar se calculează și pe număr de persoane?

2. Se aplică tarifele per persoană doar pe o perioadă limitată, până intră CMID și SMID integral în funcțiune?

3. Cât durează această tranziție?

4. La sfârșitul perioadei de tranziție, ce se întâmplă cu contractele în derulare? Va fi nevoie de o ajustare, care să prevadă toate detaliile sistemului PAYT (plătește cât arunci/ pay as you throw)?

5. Este sau nu o obligație a Supercom să arate bunul de cântar și verificarea metrologică a cântarului?

6. Tariful pentru reciclabile: de ce plătești mai scump pentru ele? Cum se împacă cu prevederile legii 249/2015? – costurile de colectare – tariful trebuie sa fie 0 pt. cetățean pt. ambalaje (reciclabilele sunt aprox 85% ambalaje). 

7. De ce nu funcționează stația de tratare mecanico-biologică CMID (stația care sortează și pregătește gunoiul pentru depozitare). Care este planul etapizat de punere în funcțiune sau măsurile luate de instituții pentru a corecta situația nefuncționării?

8. Care sunt cifrele actuale pe municipiu și pe județ, legat de cât se reciclează?

Ce altceva vom face ca grup?

  • Vom solicita Primăriei Cluj-Napoca și ADI o ședință de tipul unei dezbateri publice pe tema introducerii noului operator si a noului sistem Pay As You Throw (plătești cât arunci). Cetățenii au nevoie să știe ce se întâmplă și la ce să se aștepte. 
  • Vom trimite o scrisoare deschisă Primăriei Cluj-Napoca pentru a cere să facă public planul de monitorizare și comunicare a noilor modificări privind gestiunea deșeurilor: noul principiu de tarifare și operatorul unic.
  • Vom solicita Supercom o dare de seamă privind atingerea țintei de 80% pentru contractele încheiate la Cluj-Napoca și Florești, până la 28.01.2023